Müzakereci Eğitim Programı - Yazar: Gülden Sarıkoç Bilir


Geçtiğimiz hafta “Müzakereci Program”ı tartıştık. Derste de çok tartıştığımız ve anlamlandırmaya çalıştığımız konu, müzakere sürecinin bir program modeli mi yoksa programın tüm ögelerini içine alan bir bütün mü olduğuydu.

Müzakere süreci problemlerin çözülmesi için alternatif yollar sunmayı ve gerekli çözüm önerileri geliştirmeyi amaçlar. Müzakereci program da yaşamda deneyimlenen problemlere çözüm önerileri geliştirmek amacı taşımaktadır. Eğitim programı seçim yapmayı ve uygulamayı içerir. Program tasarlanırken karşılaşılan problemlere çözümler üretilir, çözüm önerilerinin içinden en iyi olanı seçilir. Çözüm yolları aranırken öğretmen, öğrenci, bağlam ve konu alanının katkıları olur.

Program geliştirme aslında bir tartışma sürecidir. Program geliştirmeye katılan katılımcılar öngörülerini, alışkanlıklarını bir kenara bırakmalıdır. Tartışılan konularda katılımcıların alışkanlıkları problem çerçevesinin belirlenmesine ve çözümler üretilmesine etki edebilir. Çözümler üretilirken kalıpların dışına çıkılmalı ve farklı çözümler üretilmelidir. “Ne olmalı?” sorusu müzakere sürecine katılan kişilere yön vermelidir. Tartışılan konularla ilgili belirtilen görüşler akla yatkın olmalı, kanıtlarla desteklenmeli, öznel ifadeler içermemeli, neden sonuç ilişkileri içinde söylenmelidirler. Tartışılan konu genele hitap etmelidir, sadece toplumun bir kısmını ilgilendirmemelidir. Objektif bir bakış açısı sergilenmeli ve ortak çözümler üretilmelidir.

Müzakereci program anlayışının esasında her program geliştirme sürecinde olduğunu düşünüyorum. Her program geliştirilirken tartışmalar yapılır, katılımcılar fikirlerini açıklar, ortak çözümler üretilir ve bazı seçimler yapılır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder