Geçtiğimiz hafta “Müzakereci Program”ı
tartıştık. Derste de çok tartıştığımız ve anlamlandırmaya çalıştığımız konu,
müzakere sürecinin bir program modeli mi yoksa programın tüm ögelerini içine
alan bir bütün mü olduğuydu.
Müzakere süreci problemlerin çözülmesi için
alternatif yollar sunmayı ve gerekli çözüm önerileri geliştirmeyi amaçlar.
Müzakereci program da yaşamda deneyimlenen problemlere çözüm önerileri
geliştirmek amacı taşımaktadır. Eğitim programı seçim yapmayı ve uygulamayı
içerir. Program tasarlanırken karşılaşılan problemlere çözümler üretilir, çözüm
önerilerinin içinden en iyi olanı seçilir. Çözüm yolları aranırken öğretmen,
öğrenci, bağlam ve konu alanının katkıları olur.
Program geliştirme aslında bir tartışma
sürecidir. Program geliştirmeye katılan katılımcılar öngörülerini,
alışkanlıklarını bir kenara bırakmalıdır. Tartışılan konularda katılımcıların
alışkanlıkları problem çerçevesinin belirlenmesine ve çözümler üretilmesine
etki edebilir. Çözümler üretilirken kalıpların dışına çıkılmalı ve farklı
çözümler üretilmelidir. “Ne olmalı?” sorusu müzakere sürecine katılan kişilere
yön vermelidir. Tartışılan konularla ilgili belirtilen görüşler akla yatkın
olmalı, kanıtlarla desteklenmeli, öznel ifadeler içermemeli, neden sonuç
ilişkileri içinde söylenmelidirler. Tartışılan konu genele hitap etmelidir,
sadece toplumun bir kısmını ilgilendirmemelidir. Objektif bir bakış açısı
sergilenmeli ve ortak çözümler üretilmelidir.
Müzakereci program anlayışının esasında her
program geliştirme sürecinde olduğunu düşünüyorum. Her program geliştirilirken
tartışmalar yapılır, katılımcılar fikirlerini açıklar, ortak çözümler üretilir
ve bazı seçimler yapılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder