Yeniden Kavramsallaştırma Dönemi - Yazar: Seda Şahin


Son yıllarda gündemimize oturan ve her defasında başarısız olduğumuz dile getirilen PISA, TIMMS gibi uluslararası sınavların programlarımızda etkilerini görmekteyiz. Program yöneticileri değişim nedenlerini açıklarken bu sınav sonuçlarına sığınmakta bana göre de bahane olarak görülmektedir. Bu sınavlarda başarısız olma nedenlerimize yönelik çalışmalar yerine programlar değiştirilerek çözüm aranmaktadır. Değişen programları incelediğimizde ise sadece konu yerlerinin değiştiğini görmekteyiz. Ben bu durumu kılıfına uydurmak deyimiyle açıklayabilirim. Çünkü fen bilimleri öğretmeni olarak her değişen programda ders yükünün daha çok arttığını ve verilen sürenin de çok kısıtlı olduğunu görmekteyim. Acaba bu programlar bir sonraki sınavlarda başarılı olmamızı sağlayacak mı? Değişimin hangi yönü başarıyı getirecek, bu duruma cevap verebilmemizin zor olduğunu düşünüyorum.

Derste tartıştığımız TÜSİAD’ın programlara olan etkisi benim için tartışmalı bir konudur. Küreselleşen ekonomi ve gittikçe içimize işleyen iş gücü piyasası neredeyse besin piramidindeki çürükçüller (her basamakta bulunması ve her basamağı doğrudan etkilemesi yönüyle) basamağını oluşturmaktadır. Peki, bu duruma nasıl çözüm getirebiliriz? Yani tamamen etkisini kaldırabilmemiz mümkün müdür? Bu konuda benim cevabım elbette hayır olacaktır. Yapabileceğimiz en büyük katkı ise iş gücü piyasasına bireyler yetiştirirken onların eleştirel bakış açılarını etkilemek olacaktır.

Ülkemizde eğitime yönelik eleştirel bakış açılarını incelediğimizde ben bu konuda oldukça yetersiz olduğumuzu düşünüyorum. Geçmişte programlar üzerine çalışmalar yapan hocalarımızın da bu konuya değinmeyerek akademik alanda daha güvenilir yer edinme çabalarının olduğunu söyleyebilirim. Keşke bizler de lisans eğitimimizde eleştirel bakış açımızı geliştirecek bile demiyorum kıvılcımlandıracak bir ders alabilseydik. Bu derste bu cümleleri yazıyor olabilmem de benim için çok büyük bir gelişmedir diyebilirim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder