Liberal eğitimin birinci yorumuna göre
zihnin, bilgi ve anlayışına yönelik gelişimi mesleki ve faydacı amaçlardan
yararlanılarak açıklanamayacağına ilişkin görüştür. Bu görüşe göre insanın en
değerli varlığı akıldır. Aklı geliştirmek için teorik bilgi, felsefi bilgi ve
tarih, felsefe, edebiyat, fen bilimleri, matematik, güzel sanatlar gibi konu
alanlarında kendini bulmuş bilgilerin öğretilmesi gerektiği savunulur. Merak ve
ilgi bu bilgi alanlarını öğrenmeye teşvik edecektir. Yani “bilgi için bilgi”
anlayışı vardır. Bilgi amaç olarak görülerek uygulamaya yönelik bilgilerin
değersiz olduğu düşünülür. Benim bu konudaki düşüncelerim şu şekildedir.
Elbette teorik bilgiler önemlidir. Ancak eğitim sistemlerinde sadece salt
bilginin öğretilmesi bana göre yetersizdir. Eski Yunan geleneğine daha uygun
olan bu görüşün şu anki eğitim sisteminde çok katı bir duruşa sahip olduğu
görüşündeyim. Günümüzde daha çok öğrencilerin bir bütün olarak geliştirilmesi
hedeflenmekte ve okulda öğrenilen bilgilerin gerçek hayatta beceriye,
uygulamaya dönüşmesi beklenilmektedir. 2004 yılından önceki dönemde eğitim
sisteminde daha çok esasicilik eğitim felsefesinin etkileri görülmekteydi.
Ancak 2004 yılından sonra eğitim sistemimizin felsefesinin de değişmesi ile
birlikte öğrencileri çok yönlü geliştirmek amaçlanmaktadır. Dolayısıyla
uygulamadan bağımsız sadece teorik bilginin öğretilmesinin çok da uygun
olmadığı görüşündeyim.
Liberal eğitimin ikinci yorumu, aklın
bir disipline ve anlayış biçimine hapsedilmesine yönelik yapılan
eleştirilerdir. Bu görüş, “genel eğitim olarak liberal eğitim” anlayışına
uygundur. Kişilerin sadece belirli uzmanlık alanlarında gelişmesinden ziyade
birçok yönden gelişmesine izin verilmesini savunmaktadır. Benim bu görüşe
ilişkin düşüncelerim şu şekildedir: Eski Yunan geleneğine ait liberal
anlayışında zaman içerisinde meydana gelen gelişmeler, bakış açıları, felsefi
görüşlerle birlikte daha eklektik bir liberal eğitim anlayışına dönüşmüş
olduğudur. Özellikle üniversite eğitimini düşündüğümüzde lisans eğitiminden
mezun olan bir öğretmen sadece kendi alanında uzmanlaşmamaktadır. Kendini çok
yönlü geliştirebilmektedir. Alan bilgisinin yanında, genel kültür ve meslek
formasyonuna ilişkin bilgiye de sahip olması gerekmektedir.
Liberal eğitimin üçüncü yorumu,
dogmatik öğretme yöntemlerinin dayattığı zihniyete yönelik eleştirilerdir.
Bireyin akıl yürütme kapasitesinin geliştirilmesinde otorite tutumların
engellemesidir. Öğrenmelerin, telkin yoluyla olmasından ziyade öğrencinin kendi
iradesi doğrultusunda olması gerektiği savunulur. Liberal eğitimin üçüncü yorumu, ilk ve ikinci
yoruma göre üç açıdan farklılık göstermektedir. İlki özerkliğin derecesi
meselesidir. Özerkliğin, dogmatik katı öğrenmelere bağlılıktan farklı
anlaşılması gerektiğidir. İkincisi eleştirel açıdan sentezleme yapılabilme
becerisidir. Üçüncü nokta ise bilgi alanlarıyla ilgili çeşitli düşünme
biçimlerinin otoriterler olmaksızın da geliştirilebileceğidir. Bu görüşe ait
görüşlerim şu şekilde özetlenebilir: İnsanların farklı yönlerinin gelişimini
vurgulamaktadır. Bireyin kendi seçimlerini yapmasının önemi vurgulanmaktadır.
Geleneklere ve katı disipline körü körüne bağlı olan eğitimin bireyin gelişimde
olumsuzluk yaratacağı düşüncesindeyim. Bireyin bakış açısını geliştirerek kendi
deneyimleri sonucunda kendi gerçekliğini inşa etmesi amaçlanmaktadır. Bu
görüşler bana bazı noktalarda varoluşçuluk eğitim felsefesini anımsatmaktadır.
Çünkü bireyin kendi doğası içerisinde kendi kararlarını vererek özgür bir
kişiliğe sahip olması amaçlanmaktadır.
Liberal eğitimin üç yorumuna ilişkin
şu şekilde genel bir yorum yapabilirim. Bana göre okullarda liberal eğitimin
etkileri eklektik liberal eğitim anlayışı olarak görülmektedir. Çünkü okullarda
teorik bilgilerin yanında uygulamaya yönelik bilgiler de verilmektedir.
Schwab’ın da belirtiği gibi uygulamadaki bilgiler önemlidir. Teorik ve uygulama
uç noktalarının eklektik bir anlayışla birleştiği kısım müzakereyi
oluşturmaktaydı. Schwab’ın görüşleri de bu nokta da eklektik liberal eğitim
anlayışı ile benzerlik göstermektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder