Liberal eğitimde önemli bulunan konu
alanlarıyla başladığımız bu ders benim için hem çok aydınlatıcı hem de oldukça
kafa karıştırıcı oldu. Liberal eğitim kavramını konuşurken üzerinde en çok
durulması gereken kavram özgürlük olmalıyken konu neden piyasaya, ekonomiye,
kaliteye kayıyor? Bu durum liberal eğitimin kendi içindeki çelişki mi? Bizim
onu yorumlama biçimimizdeki farklılıklar mı? Yoksa tamamen kendi içinde
geçirdiği bir dönüşüm mü?
Peters’in makalesinde liberal eğitimin bütün
yorumları için ortak olan şeyin bilgi ve anlayış üzerine yerleştirilen değer
olduğu söylenmektedir. “Bilgi, bilgi
içindir.” ya da “bilgi uygulama içindir.”
bakış açılarıyla bilginin değerinden söz edilmiştir. Buradaki temel soru “Bilgi
değerlidir ama hangi bilgi değerlidir?” sorusuyla bilginin değeri tartışması
yapılmaktadır. Öğrenmeye değer en önemli en değerli bilgi nedir? Liberal eğitim
tıp, mühendislik gibi uygulamaya dönük bilgiyi değersiz kılmaktadır. Ahlak,
güzel sanatlar, politika alanları da metafizik bağlantılı olduğu için değersiz
bulunmaktadır.
19. Yüzyıl düşünürleri tarafından “Bilgi,
bilgi için öğrenilmelidir. Başka bir amaç için araç olarak görülmemelidir.”
görüşü benimsendi. Ancak buna karşın makalede liberal eğitimin savunduğu şey
konusunda netlik olmadığı konusu eleştirilmiştir. Dar ihtisaslaşmaya karşı
olduğu açıktır. Ancak olumlu düşüncenin ne olduğu belirsizdir. Bir insanın iyi
eğitimli bir bilim adamı olması yeterli midir? Estetik, müzik ve görsel
sanatlar da bilmeli midir? Edebiyat konusunda uzmanlaşan birisi
termodinamikleri bilirse Freud ve Max Weber’i kaçırabilir mi? gibi sorularla
kavramın kendi içindeki belirsizlikler vurgulanmaktadır. Bu konu benim de tam
olarak kafamda oturtamadığım bir durumdur. Liberal eğitim entelektüellerin
seçtiği değerli bilginin öğrenilmesi gerektiğini söylemektedir. Klasikler
okunmalı, tarih, felsefe, edebiyat, doğa bilimleri disiplinleri öğrenilmelidir.
Ancak uygulamaya yönelik olmayan bu alanlarda uzmanlaşmanın gerekliliği de
vurgulanmaktadır. İkisi bir arada mı olmalıdır?
Yapılan bir araştırma her zaman toplum
yararına ya da bir mesleğin gelişimine yönelik olmak zorunda mıdır?
Bir öğrencinin bir ödül kazanmak için bir keman
çalmayı öğrenmesini dışsal nedenlerle, bir kemancı olmak için keman çalışıyorsa
içsel nedenlerle öğrendiğini söyleyebiliriz. Peki, hangisi daha değerlidir?
Merak, ilgi ve bilgi birikimi aklın besini ise
“Bilgi için bilgi daha önemlidir” denilebilir. Bilgi araç değil amaç olmalıdır.
Günümüzde tam bir liberal eğitim uygulamak pek mümkün gözükmemektedir. Çünkü
birey sadece entelektüel gelişimle yaşamını devam ettiremez. Bir şekilde bunu
paraya dönüştürmelidir. Bu yüzden okullar da entelektüel gelişim sağlarken
uygulamaya yönelik de eğitim vererek eklektik bir anlayış oluşturmuşlardır.
Bu dersin sonunda üzerinde düşünülmesi
gerektiğini düşündüğüm soru:
Liberal eğitim genel eğitim olarak kabul
edildiğinde demokratik bir toplum inşası bağlamında avantajlar ve dezavantajlar
neler olabilir?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder