Geçtiğimiz derse misafir olarak katılan
değerli hoca Prof. Dr. Nurdan Kalaycı yaratıcı düşünme ile ilgili paylaşımlarda
bulundu. Yaratıcılığın orjinal fikirlerin bir araya gelmesi ile oluştuğu ve
yeni bir fikir olduğu vurgulandı. Yaratıcılığın her zaman yararlı olmadığı,
bazen çok da zararlı olabileceği konuşuldu. Örneğin atam bombası, çok yaratıcı
bir fikirdir ama çok da yıkıcıdır ve insanlar çok zarar görmüştür.
Yaratıcı olmak için birikimin öneminden
bahsedildi, birikim olmadan üretim de olamaz. Birikim ile ilgili üç önemli
kavram: Zaman, sabır ve sadakat. Her çalışma bir emek ister, her çalışmaya
zaman ayrılmalıdır ve her çalışmaya sağlam, güçlü ve içten bağlı olmak gerekir.
Değerli hocamızın fikirlerine katılmamak elde degil, çalışma gece uykusuzlukları,
yorgunlukları beraberinde getiriyor; sabır ve sadakat olmadan bunlarla başetmek
zor.
İnovasyon çok gündemde olan bir konu.
İnovasyonun anlamı yaratıcılığın ticari ustalıkla birleşimi. İnovasyon kelime
olarak çok havalı, yeni bir terimi ifade ediyor gibi olabilir ama değerli
hocamızın da belirttiği gibi yaratıcılık geçmişten günümüze her eğitim
programında vardı. 2018 yılına ait Türkçe öğretim programında yaratıcılık
sözcük olarak iki yerde geçmektedir. Birincisi “Yetkinlikler” başlığı altında
aşağıdaki gibi yer almaktadır:
İnisiyatif
alma ve girişimcilik: Bireyin düşüncelerini eyleme dönüştürme becerisini ifade
eder. Yaratıcılık, yenilik ve risk almanın yanında hedeflere ulaşmak
için planlama yapma ve proje yönetme yeteneğini de içerir. Bu yetkinlik, herkesi
sadece evde ve toplumda değil işlerine ait bağlam ve şartların farkında
olabilmeleri ve iş fırsatlarını yakalayabilmeleri için aynı zamanda iş
hayatında desteklemekte; toplumsal ve ticari etkinliklere girişen veya katkıda
bulunan kişilerin ihtiyaç duydukları daha özgün bilgi ve beceriler için de bir
temel teşkil etmektedir. Etik değerlerin farkında olma ve iyi yönetişimi
desteklemeyi de kapsar.
Burada yaratıcılık için planlama yapmanın ve
proje yönetiminin gerekliliği anlatılırken risk almadan bahsedilmektedir. Risk
alma daha çok işletme alanında kullanılan bir terim. Yaratıcılığın girişimcilik
başlığı altında verilmesi, yaratıcılıkla ilgili beklenetinin doğrudan verime
dayandırıldığını, gelecekte ticari etkinliklere alt yapı sağlayacağını
düşünmeme neden oldu. İş fırsatlarının yakalanması, iş hayatını desteklemesi
gibi söylemler işletme alanında kullanılan inovasyon sözcüğüne daha yakın.
İlkokul programındaki beklentilerin ve istenen yetkinliklerin daha öğrenciye
uygun olması görüşündeyim.
İkincisi “Öğretim Programlarında Ölçme ve
Değerlendirme Yaklaşımı” başlığı altında aşağıdaki gibi geçmektedir:
Hiçbir insan
bir başkasının birebir aynısı değildir. Bu sebeple öğretim programlarının ve
buna bağlı olarak ölçme ve değerlendirme sürecinin “herkese uygun”, “herkes
için geçerli ve standart olması” insanın doğasına terstir. Bu sebeple ölçme ve
değerlendirme sürecinde azami çeşitlilik ve esneklik anlayışıyla hareket
edilmesi şarttır. Öğretim programları bu açıdan bir yol göstericidir. Öğretim
programlarından ölçme değerlendirmeye ait bütün unsurları içermesini beklemek
gerçekçi bir beklenti olarak değerlendirilemez. Eğitimde çeşitlilik; birey,
eğitim düzeyi, ders içeriği, sosyal ortam, okul imkânları vb. iç ve dış
dinamiklerden ciddi şekilde etkilendiği için, ölçme ve değerlendirme
uygulamalarının etkililiğini sağlamada öncelik öğretim programlarından değil
öğretmen ve eğitim uygulayıcılarından beklenir. Bu noktada özgünlük ve
yaratıcılık öğretmenlerden temel beklentidir.
Burada geçtiği anlamıyla yaratıcılık
öğretmenin yaratıcı olarak değişik ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanması
anlamındadır. Paragrafta geçen öğrenciye göre esnek bir değerlendirme
anlayışının olması günümüzde pek kullanılıyor olmasa da böyle bir düşüncenin
programda yer alması iyidir. Herkese uyan ve standart bir ölçme anlayışından
uzaklaşılması gerektiği anlatılmaktadır; Türkiye’de her seviyede standart
sınavlar varken ve bu bizim kültürümüz haline gelmişken bu fikirden uzaklaşma
için zaman gerektiği görüşündeyim.
Geçtiğimiz yıllarda kullanılan öğretim
programlarında “inovasyon ve yaratıcılık” sözcükleri daha çok geçerken son
yapılan düzeltmelerle oluşturulan öğretim programlarında bu sözcüklerden
inovasyon hiç kullanılmamakta, yaratıcılık ise iki ya da üç yerde geçmektedir. Böyle
bir değişikliğe neden gidilmiştir? Bu azalmanın nedeni uygulamanın zorluğundan
mı yoksa programın temele aldığı felsefenin farklılığından mı kaynaklanmaktadır?
Değerli hocamız inovasyon çeşitlerinden
bahsetti. Bunlar: radikal ve artırımsal inovasyon. Radikal inovasyon ilk, işlevsel
ve değerli olmalıdır. Radikal inovasyona
örnek olarak köy ensitüleri verilebilir. Köy enstitülerinde bilgi iş haline
getirilir, öğrenerek üreten, üreterek öğrenen bir anlayış vardır. Köy
enstitüleri programı Türkiye’de program, yapısı ve süreci bakımından elde
edilmeyecek kadar güçlü bir programdır. Bazı nedenlerle kapatılması öngörülerek
kapatılmış ve yerine daha iyisi de gelmemiştir. Artırımsal inovasyon da adım
adım geliştirme anlamında kullanılmaktadır.
İnovasyon türlerinin alt kategorileri ürün,
hizmet, süreç, organizasyonel ve deneyim alanlarındadır. Hepsinin ortak
özelliği yeni, farklı ve işe yarar olmalarıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder