İnovasyon ve Eğitim - Yazar: Derya Acar Başeğmez


Yaratıcı düşünme, benzerlerinden farklı düşünmek ve orijinal fikirler üretmektir. Eğitim sistemimize bakıldığında 1924-2004 yılları arasındaki program kazanımlarında “yaratıcılık” kavramı yer almaktadır. 2004 yılı sonrasında “yenilikçi düşünme” kavramı kullanılmaya başlanmıştır.  İnovasyon ise yaratıcılığın ticari ustalıkla birleşmesidir. Bir anlamda yeni şeyler üretme ve yapmadır. Radikal ve artırımsal inovasyon olarak temelde ikiye ayrılmaktadır. Radikal inovasyon maddi ve manevi değer yönü olan ilk buluştur. Artırımsal inovasyon ise ilk buluşun üzerine bir şey ekleme, genişletmedir. Ülkemizde radikal inovasyon örneği olarak “Köy Enstitüleri” verilebilir. Radikal ve artırımsal inovasyon türlerinin ürün, hizmet, süreç, organizasyonel ve deneyim alanında olmak üzere beş alt kategorisi bulunmaktadır.


+Ürün alanında inovasyon: Farklı ve yeni ürünün geliştirilmesidir.
+Hizmet alanında inovasyon: Yeni veya önemli ölçüde değiştirilmiş hizmet yaklaşımıdır. Örnek olarak Mustafa Güzelgöz’ün kütüphaneyi halkın ayağına götürmek amacıyla eşeği ile köylere hizmet vermesi gösterilebilir.
+Süreç alanında inovasyon: Var olan yöntemlerin iyileştirilip daha fazla geliştirilmesidir. Eğitim alanında daha çok bu inovasyon türünün etkileri görülmektedir.
+Organizasyonel alanda inovasyon: Yeni çalışma ve iş yapma yöntemlerinin geliştirilmesidir. Tıp alanında jigsaw yönteminin kullanılması örnek olarak verilebilir.

+Deneyim alanında inovasyon: Kişinin, öğrencinin, müşterinin, hastanın kendini özel hissetmesini sağlamaktır.

Bu konudaki düşüncelerimi şu şekilde özetleyebilirim. Eğitim sistemimizde okullarda yaratıcılık ve inovasyonun yerleştirilmesi ve geliştirilmesinde öğretmenlere önemli sorumluluklar düşmektedir. Öğretmenlerin önemli modeller olduğu düşünüldüğünde sınıf içi ve sınıf dışı uygulamalarda yaratıcı düşünme becerilerine ilişkin davranışlarda bulunması öğrencilerin de hayatlarında yenilikçi düşünme becerilerini kullanabilmelerini kolaylaştıracaktır. Bu bağlamda özellikle öğretmenlerin bu yönlerinin geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapılabilir. Kulüp çalışmaları ve etkinlik köşeleri ile hem öğretmenler hem de öğrenciler yaratıcı yönlerini geliştirerek yeni ürünler ortaya çıkarabilirler. Bu amaçla öğretmenlere hizmet içi eğitim uygulamaları ile kendilerini geliştirme imkanları tanınabilir. Eğitim politikaları geliştirilirken yaratıcılık ve inovasyon kavramlarının geliştirilmesine yönelik uygulamalar yapılabilir. Çünkü sorgulayan, yaratıcı düşünen, eleştiren ve kendini sürekli geliştiren öğrencilerin geliştirilmesi öğretmenlerin bu kavramları hayatlarına nasıl aktardıklarıyla bir anlamda yakından ilişkilidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder