Currere Metodu - Yazar: Meryem Hamsi İmrol

Eğitim programı (curriculum) sözcüğünün karşılığı olarak pek çok tanımlamanın yapıldığını dikkate aldığımda ortak bir kavram üzerinde uzlaşma veya belli bir tanımlamaya bağlı kalmanın anlamsız olduğunu düşünmekteyim. Peki bu çeşitliliğin anlamı nedir diye sorduğumda şu anki bilgi ve deneyimleriyle “bireysel anlayışların farklı olması ve zamanla değişim gösterebilmesinin sonucunda kavramlara yüklenen anlamlar da değişebilir-bu yaşamın ve eğitimin doğal bir sonucudur” şeklinde açıklama yapabiliyorum.

Aynı sözcüğü Bobbitt ......., Tyler ......, Dewey......., Schwab ......, Pinar......... şeklinde tanımlıyor derken kişilerin art alanları, eğitimsel ve kişisel yaşantıları, yaşadıkları ortam, toplumun ve dönemin özellikleri gibi pek çok faktörü sorgulamak ve birlikte ele almak daha sağlıklı ve anlamlı olacaktır. Bu bağlamda teknik 20. yy başlarında teknik bir yaklaşımla listelenebilen konular ve işlem basamaklarından günümüze yaklaştıkça popüler söylem ve akımların etkisiyle bireye, bireysel yaşantılara vurgu yapılıyor olmasına şaşırmamak gerektiğini düşünüyorum. Yani eğitim programı aracılığıyla toplumu dönüştürmek hedefinin tek yönlü gerçekleşmeyeceğini-toplum aracılığıyla eğitim programının da değişebileceğini söylemek istiyorum.

Currere kavramını yenilik, ilerleme, gelişim ve değişim gibi kavramların eğitim programı alanına yansıması olarak değerlendirebiliriz belki de. Durağanlıktan, sınırlandırılmaktan, basite indirgemekten uzaklaşarak belirsizlik durumunda yeni şeyler keşfetme ve kendini yetiştirmenin öne çıkarıldığı bu süreçte geçmiş ve gelecekten yararlanarak şimdiyi anlamlandırma söz konusudur. Dewey’nin bireye odaklanması, Schwab’ın uygulamayı öne çıkarmasının getirdiği bir noktayı Pinar, öncülük ettiği yeniden kavramsallaştırma akımı ile sürdürmüş diyebiliriz. Gelinen noktada Tylercı geleneğe yöneltilen eleştiriler ve birbirinden farklı ideolojilere sahip kuramcıların çalışmaları sonucunda eğitim programı kavramının sınırlarının genişletilmesi ve yeniden kavramsallaştırılmasını meydana getirmiştir.

Derste de ifade ettiğim gibi, şu an eğitim programına yönelik “bireylerin gelişimini hedefleyen ve uygulamalarına yön veren tasarım” tanımını yapabiliyorum. Ancak geçmişe baktığımda lisans eğitimim sırasında eğitim programı ya da öğretim programı hakkında kuramsal bilgi edinme ve tartışma ortamında bulunmadığımı hatırlıyorum. Lisans üstü eğitime başlamam ve her derste okumalarla, hocaların anlayış ve yaklaşımlarıyla şekillenen bir süreç olduğunu düşünüyorum. Aynı zamanda bilimsel yaklaşımın beraberinde getirdiği eleştirel düşünme ve sorgulamanın etkisiyle gelecekte de değişimler meydana gelebileceğini düşünüyor, buna karşı kendimi açık görüyorum diyebilirim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder