Currere Metodu - Yazar: Bilge Özgür İnam


Program alanında çalışan kuramcılar programı, politik metin, estetik metin, biyografik metin, dinsel metin gibi farklı biçimlerde yorumlamıştır. Biyografik metin olarak yorumlayan yeniden kavramsallaştırma akımı temsilcileri alana yeni bir bakış açısı getirmiştir.

Yeniden kavramsallaştırmacılar eğitimin ideolojik sorunları üzerinde durur. Bu akımın öncüsü olan Pinar, eğitimde program geliştirme döneminin sona erdiğini ifade etmiştir. Eğitim programı geliştirmek için kesin ve belirli bir yönün olmadığını savunur. Benim eğitimsel deneyimin doğası nedir? Sorusuyla “currere” kavramını açıklamaya başlamaktadır. Kendi varoluş deneyimini veri kaynağı olarak almıştır ve kendine özel sorular sormuştur. Anlattığı şekilde çalışıldığında biyografik olarak kişinin kendisinin tanımlanacağını, doğrusal değil çok boyutlu bir tanımlama ortaya çıkacağını ifade etmiştir. Bu yöntemi “currere” olarak adlandırmıştır. Yöntemin ilk basamağı geçmiştir. Kişinin şu anki varoluşunda, öznel şimdiki zamanında geçmişte yaşadığı, deneyimlediği olaylar önemlidir. Biyografik geçmişin genellikle göz ardı edildiğini ifade etmiştir. Yöntemin odak noktası eğitimsel deneyim olduğu için kişinin geçmiş yaşamı özel bildirim verir. Bunun için şu soruları önermiştir:

İlkokula geri dönün, sınıfa tekrar girin, sınıf arkadaşlarınız ve siz ne yaptınız? Daha önemlisi bunu nasıl yaptınız?

Bu noktada gözlemlenen şeylerin yorumlanmaması gerektiğine dikkat çekmektedir. Yorumlama geçmişteki varlığı kesintiye uğratacaktır. Yazarak geçmiş geri getirilmelidir. Böylece prosedürün ilk adımı olan geçmişe gitmek geçekleştirilmiş olur. Geçmiş, şimdi ve gelecek birlikte yorumlanmalıdır.

“Currere” kavramı “curriculum” kavramından oldukça farklı yorumlanmıştır. Currere eylem ifade eder, özneldir, öğrenen etkindir, kişi kendi deneyimlerini kullanır, otobiyografiktir, kişinin kendi politikasını yansıtan bir metindir. Curriculum ise pozitivist anlayışla hazırlanır, öğrenen edilgendir, teknik işlemler dizisidir. Pinar programın herkesin kendisini tanımladığı, kendisini gerçekleştirdiği, kültürün esas alındığı bir metin olması gerektiğini savunur.

Currere kavramı Dewey’in bakış açısıyla da büyük benzerlik göstermektedir. Dewey’in çocuğu merkeze koyması büyük bir devrimdir. Ancak toplumu ihmal ettiği noktasında çeşitli eleştiriler almıştır. Dewey ilerlemeci eğitim felsefesini ortaya koymuştur. İlerlemeci eğitim felsefesinin Türkiye’de örneği Köy Enstitüleridir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder