Currere Metodu - Yazar: Ayşemine Dinçer


Pinar’in yeniden kavramsallaştırma akımına göre programı öncelikle otobiyografik, sonar poitik, psikoanalitik, estetik, tarihi vs. metin olarak ele alması çok değerli. Programın “öğretilecek konuların listesi”ne indirgendiği anlayıştan kurtulduğunu görüyoruz. Program bireyselleştirilmiştir; her bireyin kendisini anladığı, kendisini tanımladığı, gerçekleştirdiği bir süreç olarak görülmektedir. Pinar’a kadar program alanının “program geliştirmenin nasıl olması, hedeflerin nasıl belirlenmesi gerektiği”ne odaklandığı, bu anlayışın da Tylercı bakış açısını yansıttığı belirtildi derste. Bu noktada Tyler ile ilgili kafam karıştı. Çünkü sürekli davranışçı olarak ifade edilen, takındığı teknik-rasyonel anlayış ile bireyselliği göz ardı ettiği belirtilen Tyler, hedeflerin belirlenmesinde felsefe, öğrenme psikolojisi, güncel yaşam ve öğrenenler üzerine yapılan çalışma bulgularının dikkate alınması gerektiğini savunur. Öğrenenler üzerinde yapılan çalışmalarda da dikkate alınan iki temel nokta; öğrencilerin ilgileri ve ihtiyaçlarıdır. Ayrıca yine bir hedef kaynağı olarak başvurulan öğrenme psikolojisi de öğrenme sürecinin doğasını, nasıl gerçekleştiğini, ne tür mekanizmaların bu süreçte görev aldığını inceler. Bu bağlamda çok teknik olduğunu düşündüğümüz Tyler’ın dersimizde daha derinlemesine tartışılması gerektiğini ve sahip olduğumuz bu yanlış anlamadan kurtulmamız gerektiğini düşünüyorum.

Nasıl ki eğitim sistemlerini değerlendirirken “davranışçı mı?” yoksa “yapılandırmacı mı?” şeklinde temel olarak ikiye ayırıp inceliyoruz, benimsenen eğitim programı anlayışını da “curriculum mı?, currere mi?” şeklinde ele alıp değerlendirebiliriz. İkisi de birbirinden farklı bakış açılarını, eğitim felsefelerini yansıtmaktadır. Geçen sene aldığımız Eğitim Programlarında İdeoloji ve Felsefe dersinde de tartıştığımız bu iki kavramı, bu dönemli dersimizden sonra daha iyi anladım. Bunun farkına varmamı da özellikle yazdığımız bu akademik günlükler sağladı. Geçen seneki derste tuttuğum notlarla bu seneki notlarımı karşılaştırdım. Pinar’ın method olarak ele aldığı, bireyin otobiyografik olarak kendini çözümlediği bir süreç olarak belirttiği currere’nin dört aşamasına geçen sene pek dikkat etmemişim. Curriculum ile currere arasındaki temel fark olarak koşmak anlamına gelen currere’de birey etken ve öznelken, koşu yolu anlamına gelen diğerinde özneldir. Bu bağlamda tam da Pinar’ın currere yönteminde belirttiği gibi geçmiş öğrenmelerimle bugünümü kıyaslamaya ve kendimi anlayarak otobiyografimi yazmaya çalıştım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder